Hoe het begon.



Omstreeks April 2008 ben ik begonnen aan de Vwpatrol , de patrol die ik gekocht heb van Tim, was in vervanging van een andere patrol die ik reeds had gekocht (ongeval Turnhout).





Maar die auto is terug opgemaakt en is terug op de baan gebracht door Wim Sels (eigenaar nu)







De auto werd volledig gestript en ontdaan van alle rest die ik niet meer nodig had (electriciteit , remleidingen , watertuben , enz

De deuren en koffer deksel alsook de achter deuren zijn verkocht



Het chassis is volledig hertekent, het rechte gedeelte is van voor gebleven allen is die een paar tal cm ingekort (Tot aan het stuurhuis).






Van achter daarin tegen heeft die wel een hele metamorfose ondergaan, het inkorten was het gemakkelijkste gedeelte






Dan hebben we ( schoonbroer Mario en ikzelf) het chassis aangepakt , dat was zoals je kan zien toch wel een hele klus.






we hebben het achterste gedeelte aan de buitenkant door geslepen om dan het binnenste gedeelte te kunnen plooien.






Al het rest hebben we vakkundig weggeslepen .Omdat Mario vroeger nog een andere beroep had .Dus lasser ,heeft hij het chassis onderhanden gepakt .






De veerkommen waar het spiraal gedeelte van boven inzit die zijn verzet naar de buiten kant van het chassis







De positie van de onderste veerplaat (op de achteras) is niet gewijzigd;







Omdat de trekstangen zijn verwijderd moest ik een andere oplossing zoeken voor de achterste as op zijn plaats te kunnen houden. Daar heb ik gebruik gemaakt van de techniek die al eerder is gebruikt op de vorige patrol van Rudy Jochems . De driehoek.




De driehoek is eigenlijk een uitvinding (anno 2007) van Rudy jochems en mezelf om zo de veerweg te kunnen vergroten zodat de wielen zo lang mogelijk grip te kunnen hebben.





De schokdempers hebben ook een andere plaats ingenomen , deze staan in het midden om zo nog extra veerweg te maken.






Als alles goed gelast is, kan het ontroesten en spuiten van de onderdelen beginnen.







Het chassis is dan klaar om gemonteerd te worden.


De auto is zoals je zelf wel al gezien hebt , een mengeling tussen een Nissan Patrol Gr Y60 en een Volkswagen Kever.














Waarom , omdat Mark Van Gils en ikzelf als copiloot in de eerste trial van 2008 met de Kas van zijn ingekorte patrol (vroegere 4x4 van Rudy Jochems) te veel tegen paaltjes en bomen raakten en dat koste veel straf punten.






Ik als volkswagen liefhebber kon het dan ook niet laten om eens anders te doen als de meeste (niet dat ik daar iets op tegen heb) ingekorte patrol’s.


En zo is eigenlijk het verhaal begonnen om een andere kas te zetten op het al ingekorte chassis,.


Zo gezegd zo gedaan ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing.


Eerst was het de bedoeling om er een vw bus type 1 of 2 op te zetten maar dat was met het meten van het chassis en de wielbasis ervan niet mogelijk.






De volkswagen die gebruikt is , is het type kever van 1964 (rechte ruit van voor en klein achterlichten ) .






Na het bouwverlof ben ik dan begonnen de kever te strippen en het ontdoen van zijn chassis . De 4bak die daar nog onder zat heb ik heb ik toch nog kunnen verkopen om de kosten toch wat te drukken.


De kas daarin tegen heb helemaal onder handen genomen, het koffer gedeelte (voorin) moest helemaal weg geslepen worden om de motor erin te kunnen passen.


Ik hoor je al denken heeft die dan geen problemen tegen gekomen, omdat ik dat niet vermeld wil natuurlijk niet zeggen, dat ik die niet tegen gekomen heb, onder ons gezegd er waren er wel degelijk , en er waren er soms veel.


Het is niet evident om snel ff een ander body te gebruiken , maar waar een wil is (en die had ik) is er een ,, jawel ,, een weg.






En ja, na het weg slijpen van het koffer moest het schutbord ook er aan geloven.






Daar zat ik dan met een uitgeslepen kas, vervolgens heb ik die kas dan toch is ff gepast op het chassis en het kwam perfect uit,






Nadat de carrosserie aangepast te hebben op het chassis is de vloer aan te pas gekomen .






Omdat ik geen vloer meer had; heb ik er een moeten maken op een buisframe , hier heb zo licht mogelijke materiaal voor gebruikt om het gewicht zo laag mogelijk te houden .de buisjes die je hier kan zien op foto zijn maar 30x30 x1 mm






De aluminium traanplaten vloer is volledig uitneembaar ;om zo toch gemakkelijk aan de auto te kunnen werken .






Voor het elektriciteit gedeelte heb ik beroep moeten doen op mijn schoonvader , vakkundig legde hij de ene draad na de andere . Hij heeft er geen toeval aan overgelaten, en zo is er voor elke stroomverbruiker een aparte relais gebruikt.






Achter in de auto heb ik dan plaats moeten maken voor de batterij , compressor en de dieseltank. De leidingen die ik gebruikt heb is van een zachte koperen buis van 8 mm De diesel tank is volledig van roestvrij staal gemaakt . De achterste rolbeugel doet dienst zowel als voor de veiligheid en als drukvat die de compressor nodig heeft (ARB) .






De carrosserie heeft dan daarna ook een beurt gehad, slotkanten en de binnen kante zijn mat gezet en dan gespoten in mijn garage.






Het interieur staan twee stoelen met 4 punt veiligheidsgordel


Na het opschuren van de carrosserie en het afpakken staat die klaar voor het spuitwerk, De kleur is hetzelfde als de patrol waarmee ik woon werk verkeer mee rij .










De vwpatrol is af.


De eerste Testrit was in Hoogstraten